تبلیغات
طراحی گرافیک و مشاور تبلیغات پاراکس - زبان بصری بی جان پوستر هشتمین جشنواره انار !
پاراکس کلوب
آخرین مطالب ارسالی
Latest Submissions
ابر برچسب
Tag cloud
اطلاعات
Information
لینک دوستان
Links
  

زبان بصری بی جان پوستر هشتمین جشنواره انار !

با سلام و عرض ادب و احترام خدمت همه‌ی دست اندرکاران برنامه هشمین فستیوال انار بادرود، بویژه کمیته ی تبلیغات و اطلاع رسانی این جشنواره

در خصوص تفسیر و بررسی نکات مهم شعار و پوستر برگزیده ی جشنواره چند دقیقه ای را در خدمت شما هستم.  نکته ی مهمی را که همان ابتدا باید عرض کنم این است که؛ هدف این نیست که شخصیت خاصی را اعم از طراح، مشاور یا دیگران (حقیقی و حقوقی) را نقد کنم، بلکه با هنر گرافیک یا به عبارتی با پوستر گپ و گفت دوستانه ای دارم. امید است این نوشته های تجربی و علمی که در ادامه صحبت خواهیم کرد، در سالهای آینده برای عزیزان هنرمند، مفید واقع شود.


مقدمه:

پوسترها معمولا در دو اندازه و به صورت عمودی چاپ میشوند. یکی در اندازه ی 70*50 و دیگری در اندازی 100*70. پوستر بیشتر در زمینه تبلیغات بکار برده میشود و هدف خاصی را دنبال میکند. پوستر در عین سادگی باید رمز و پیام مهمی را در وجودش داشته باشد تا مخاطب بتواند حداقل 15 ثانیه بر روی آن تامل کند چرا که پوستر علاوه بر اینکه باید تاثیر گذار باشد، باید ماندگار هم باشد! اگر در بطن پوستر رمزی وجود نداشته باشد، بیننده خیلی راحت در کمتر از 15 ثانیه منظور و هدف پوستر را میفهمد و در نهایت ماندگاری اثر خیلی کم خواهد بود و زود فراموش می شود. اگر بخواهیم پوستر جشنواره را از این منظر بررسی کنیم، هیچ رمز و پیامی را در آن  مشاهده نمیکنیم !


کمی تخصصی تر:

سه عامل در طراحی پوستر مهم هستند: 1- رنگها 2- تصاویر 3- محتوا و فونت . رنگ ها را به سه دسته تقسیم میکنیم: 1- رنگهای گرم (قرمز، زرد، نارنجی) 2- رنگهای سرد ( سبز، آبی، بنفش ) 3- رنگهای خنثی ( مشکی، سفید، خاکستری، کِرِم ). رنگهای گرم رنگ های با انرژی و اشتها می آورند. صنایع غذایی، خوراکی ها، رستورانها و کافی شاپ ها بیشتر از این نوع رنگ استفاده میکنند. از رنگهای سرد بیشتر در سازمانها، ارگانها و شبکه های خبری شبکه های مجازی برای ایجاد حس صمیمت، اعتماد و اعتبار بکار میگیرند. رنگ خنثی نه گرم است نه سرد، بعضاً رنگی بیجان و بیحال است طرفداری از هیچ کس نمیکند هیچ نظری ندارد. اما اگر بجا و درست استفاده شود می توانید خیلی قدرتمند و قوی به چشم بخورد. در غیر این صورت حتی میتواند معنای، مرگ، نابودی و خشکسالی دهد.


زبان حال پس زمینه، انارها و شاخه ی انار:

در این پوستر، تصویر پس زمینه که همان زمین تَرَک خورده باشد از رنگهای خنثی تشکیل شده است. در اینجا وقتی زمین ترک بر میدارد و دهانش را باز میکند، مایل است هرآنچه روی زمین است به داخل و اعماق خود ببرد. این حس جالبی برای مخاطب نیست و بسیار بازتاب منفی دارد. تصویر پس زمینه این پوستر بیشتر با موضوعات مرگ و نابودی همخوانی دارد. اگر زمین به رنگ خودش بود و طراح از رنگ های خنثی استفاده نمیکرد، میتوان گفت حداقل از حالت مرگ خارج می شد و معنای خشکسالی یا سیل را به خودش میگرفت، اما با این حال خشکسالی هم حس خوبی برای شخص بیننده نیست.! شاید هدف استفاده از بکگراند زمین ترک خورده در ذهن طراح این بوده باشد که بخواهد حس منطقه کویری را به مخاطب ارسال کند. اما در ظاهر پوستر خلاف این را ثابت میکند. بیشتر معنای از بین رفتن و نابودی میدهد. اگر بخواهم خیلی عامیانه زبان پس زمینه و انار را برایتان ارائه دهم، میگویم: ای انارهای خوشمزه، من زمین ترسناکی هستم! همانطور که میبینید دهانم را باز کرده ام که شما را همراه خودم ببرم زود باشید از کاسه آبی رنگ بیایید بیرون! زود باشید! با هیچ کدام از شما شوخی ندارم، معطل اش نکنید.! ریتم یا هماهنگی یکی از بخش های طراحی است که طراح باید همیشه مد نظر داشته باشد. اگر دقت کنید تعدادی از انارها از ترس زمین، قسمت انتهای کاسه گلی مخفی شده اند و به هم چسبیده اند چرا که می ترسند پا روی زمین بگذارند و نابود شوند! در نتیجه تلفیق پس زمینه و انارها چنین حسی را برای مخاطب می فرستد. حتی شاخه ی سبز رنگ درخت انار که زیر کاسه است، مشاهد کنید می بینید که دقیقا آن هم ترسیده و از حالت ایستاده به روی زمین افتاده و مرده است! تا اینجا پوستر ترسناک به نظر میرسد ...

کنتراست (معیاری برای سنجش وضوح رنگها و تصاویر) پس زمینه با انارها، کاسه و شاخه سبز رنگ یکنواخت نیست. به عبارت ساده تر، وضوح رنگ و یا نور پس زمینه نسبت به انارها،کاسه و شاخه خیلی بالاست! یکپارچه نیست، هیچ هارمونی بین این المان ها برقرار نشده است. در نتیجه مصنوعی بنظر میرسد. انارها، کاسه و شاخه سبز رنگی که در تصویر مشاهده میکنید، در آتلیه عکاسی بوسلیه دوربین شات زده شده است. اگر کمی به انارها توجه کنید خواهد دید که روی بعضی از آنها نور سفید رنگ سافت باکس، یا فلش دوربین منعکس شده است. وجود چنین نورهایی در پوستر، لول کار را پایین می آورد. این ساده ترین بخشی است که طراح و یا عکاس باید آن را برطرف کند.! در ترکیب بندی انار و کاسه گلی، انتظار میرود یکی از آنها که به موضوع پوستر نزدیکتر است، بزرگتر باشد. به عنوان مثال: چون پوستر ما در رابطه با انار صحبت میکند در نتیجه انار باید بزرگتر از کاسه باشد. در اینجا این نکته مهم فراموش شده است. با توجه به بافت و رنگ روشن آبی، در نگاه اول کاسه به چشم میخورد! اگر تمام انارها را داخل کاسه قرار دهیم، باز هم کاسه بزرگ تر است ...


محتوا و فونت:

فونت هشتمین جشنواره انار بادرود خیلی تیز است. این فونت بیشتر به موضوعاتی همچون: ساختمان، آهن آلات، فولاد و نظیر اینها شبیه است در صنایع غذایی و خوراکی ها معمولا از فونت های که حالت منحنی دارند و یا نرم هستند بکار میبرند. مثل: شرکت دینا، چاکلز صنایع غذایی دراژه و ... انار به شکل دایره و تقریبا حالتی نرم و منحنی دارد. پس ایجاب میکند فونت مورد استفاده حالتی نرم داشته باشد. سوال؟ چرا باید فونت و تصویر هماهنگ باشد؟ اگر حالت فونت شبیه تصویر باشد، یکی اینکه بهتر و آسانتر در ذهن جای میگیرد. و دوم اینکه، تصویر جمله را تایید میکند، و بالعکس جمله تصویر را تایید میکند. به عبارتی همدیگر را تایید میکنند تا حس اعتماد را در مخاطب ایجاد کند. لبه ی متن قرمز با رنگ سفید تلفیق شده است. با کمی دقت می بینیم که خودِ لبه با سایه ی مشکی مخلوط شده. در نهایت چون پس زمینه پوستر ما سیاه و سفید است؛ لبه ی سفید با سایه ی سیاه متن، همرنگ شده و متن اصلی را ناخوانا کرده است. مهمترین بخش متن پوستر حتماً باید خوانا بوده و توجه بیشتری را تداعی کند. متن ها همانند تصاویر درجه بندی می شوند، یعنی هرچه جمله از اهمیت بالایی برخورد دار باشد باید بزرگتر از جمله ی درجه پایین طراحی شود. جمله ی هشتمین جشنواره انار بادرود میبایست بزرگتر از شعار باشد. و یا اینکه سایز متن شعار کمتر شود. درصورتیکه چنین تفاوتی در این طرح به سختی می توان قائل شد. خطایی که دو مرتبه تکرار شده ، رنگ و لبه ی کار متن زمان و مکان پایین پوستر می باشد که با پس زمینه ست گردیده و هیچ تضادی در این دو عنصر دیده نمیشود. این قسمت بالای 70 درصد خسارت دیده است.! این اثر درصورتی که چاپ شود قسمت انتهایی آن از چشم خواهد افتاد! دومین متنی که بعد از عنوان پوستر باید توجه شود همین قسمت است. اما خلاقتی صورت نگرفته است.


شعار جایگاهی ندارد! :  

 شعارها به دو دسته تقسیم میشوند: 1- شعار نهادی 2- شعار محصول . شعار نهادی ویژه موسسات و سازمانهاست که در ساخت هویت و شخصیت آن نهاد تاکید زیادی دارد. اما بهترین شعار محصول و یا کالا شعاری است که بتواند ویژگی های مثبت آن محصول را ارائه دهد. یا پیامی مهمی را که در جهت حل یک مشکل، معضل و یا بحران بصورت مستقیم و یا غیر مستقیم که با محصول مربوط میشود، ارائه گردد. پوستر جشنواره ها از نوع پوستر های شناختی است در صورتیکه پوسترهای فرهنگی و مذهبی به عنوان پوسترهای اطلاع رسانی شناخته میشوند. در اینجا جمله ی: چهارمین شهر زیارتی ایران در این پوستر جایگاهی ندارد.! سوال؟ چهارمین شهر زیارتی با جشنواره انار چه مفهوم مهم و کلیدی را دارد ؟ چهارمین شهر زیارتی، چه ویژگی مثبتی از محصول را بیان میکند؟ چهارمین شهر زیارتی، چه مشکل و یا بحرانی را حل و فصل میکند؟ آیا میتوان بین یک محصول کشاورزی که انار باشد با شهر زیارتی که خود بحث مذهبی دارد، آن هم در یک پوستر ارتباط برقرار کرد؟ جواب روشن است، خیر . بنظر شما جمله ی: هشتمین جشنواره انار ایران، چه حرفی برای گفتن دارد؟ این جمله، جمله ی بدلی است به تنهایی کاری از دستش بر نمی آید! بلکه آمده است تا جمله ای را تکمیل کند. وقتی جمله ای که قرار است در بخش دوم تکمیل شود، بکار بردنش جایگاه و ارتباطی ندارد، در نتیجه وجود جمله اولی سودی نخواهد داشت ... بنظرم این جمله شعار نیست بلکه جمله ای است که از 9 کلمه آبی رنگ تشکیل شده است.!


درکل طرح پوستر و شعار نمیتواند با مخاطبانش ارتباط خوبی برقرار کند. چرا که ترسناک به نظر میرسد. انشاالله در سالهای آینده شاهد طرح هایی باشیم که کمترین نقص و عیب را همراه خود داشته باشند.

و در آخر یادمان باشد، مشکلات و موانع سر راهها هستند که ما را پخته تر و قویتر میکنند!   

سبز باشید.

هادی محمدی / طراح گرافیک و مشاور تبلیغات



طبقه بندی: آموزش، گوناگون، 
تاریخ ارسال : سه شنبه 15 مهر 1393  -  نویسنده : هادی محمدی -   نظرات ()