تبلیغات
طراحی گرافیک و مشاور تبلیغات پاراکس - تکنیکهای خلق آگهی های تبلیغاتی
پاراکس کلوب
آخرین مطالب ارسالی
Latest Submissions
ابر برچسب
Tag cloud
اطلاعات
Information
لینک دوستان
Links

مدیران خلاقیت، طراحان و مشاوران تبلیغات، از شیوه های گوناگونی برای طراحی و ساخت آگهی های برند مورد نظر خود به کار می گیرند. شاید بتوان به طور كلی تكنیك ها و شیوه های خلق و تولید آگهی را به سه بخش تقسیم كرد:
1) ایده محور (هوشمندنما – منطق گرا)
2) دیده محور (قدرت نما – حس گرا)
3) ایده و دیده محور (تركیب هر دو روش)

آگهی ایده محور: در شیوه ایده محور، تاكید بر تاثیر روی فكر مخاطب است. نقش تصویر كمرنگ است بطوریكه اگر همان ایده بصورت شفاهی برای مخاطب بیان شود نیز، بیش از نیمی از تاثیر خود را خواهد گذاشت و پیام را به مخاطب منتقل خواهدكرد. در این روش برداشت مخاطب از هوشمندی یا لااقل «هوشمندنمایی» برند، بر ذهن او تاثیر گذاشته و او را ترغیب و جذب می كند و زمان ماندگاری پیام آگهی بر ذهن او را افزایش می دهد. اگر هم هیجانی در مخاطب ایجاد شود ناشی از درك مفاهیمی است كه به یاری ذهنش به آنها رسیده و از شوق دستیابی به چنین تفكری و نیز حس مشترك میان خود و پیام دهنده، به هیجان می آید.
خلاقیت در این تكنیك حرف اول را می زند و گرافیك، صرفا در خدمت دستیابی به ایده، پیام و مفاهیم خلق شده قرار می گیرد بطوریكه در صورت اجرای ضعیف آگهی، اگرچه پیام بطور کامل توسط مخاطب دریافت می شود، اما او را به افسوس واداشته كه چرا چنین پیام زیبایی با چنین ضعفی بیان شده است.

آگهی دیده محور: در این روش، تاكید آگهی دهنده بیشتر بر تاثیر روی احساسات مخاطب و در نتیجه اجرای آگهی است که از طریق بصری به مخاطب منتقل می شود. كیفیت تصویر و توانایی بالای طراحی آگهی، حرف اول را می زند و دقیقا همین كیفیت است كه مخاطب را مجذوب می كند. تماشای تصاویر مختلف، كمك زیادی به رسیدن به ایده هایی در این قالب می كند. اكثر آگهی هایی كه طراح و گرافیست آن، خود مدیر خلاقیت نیز بوده، از این تكنیك پیروی می كند. تصویر استفاده شده در آگهی بواسطه كیفیت ویژهای كه دارد، مخاطب را به هیجان می آورد كه ناشی از قدرت برند و یا لااقل «قدرت نمایی» است و این هیجان باعث ماندگاری در ذهن می شود. اگرچه گاهی تصاویر بكار رفته در آگهی های خلق شده چنان تاثیرگذار است كه مخاطب نام برند و هدف او را فراموش می كند و فقط جذابیت تصویر را به ذهن می سپارد.

ایده و دیده محور: در هر چیز میانه روی مناسب و توصیه شده است. اگرچه افراط و تفریط در تبلیغات بسیار توصیه شده زیرا به جلب توجه كمك می كند. اما میانه روی در تبلیغات نیز میتواند به معنای استفاده توأمان از افراط و تفریط باشد كه با توجه به دو روش ذكر شده، می تواند هم به «هوشمندنمایی» و هم به «قدرت نمایی» برند كمك كند و در نتیجه هم بر فكر و هم بر احساسات مخاطب تاثیر مطلوب بگذارد. اما خود ایده ها گاهی ذاتا «ایده گرا» یا «دیده گرا» هستند كه باعث ایجاد رویكردهای مختلفی در خلق آگهی ها میشوند. در واقع هیچ مدیر خلاقیت یا طراح آگهی، ابتدا سبك را انتخاب نمی كند، بلكه خود ایده ممكن است ذاتا «منطق گرا» یا «حس گرا» باشد و روش اجرا را معطوف به یكی از روشهای فوق كند.



طبقه بندی: آموزش، 
برچسب ها:ایده، خلق، تبلیغات، احساسات،
تاریخ ارسال : شنبه 11 شهریور 1391  -  نویسنده : هادی محمدی -   نظرات ()