تبلیغات
طراحی گرافیک و مشاور تبلیغات پاراکس - مطالب مهر 1391
منوی اصلی
طراحی گرافیک و مشاور تبلیغات پاراکس
  • هادی محمدی یکشنبه 30 مهر 1391 10:13 ق.ظ کامنت ()
    فاکتور سنگ کویر - سه نسخه ای در سه رنگ متفاوت



    آخرین ویرایش: - -
    ارسال دیدگاه
  • هادی محمدی شنبه 22 مهر 1391 12:55 ق.ظ کامنت ()
    نقد شعار جدید جشنواره انار بادرود

    متن شعار : " همه انارها خوبند ولی انار نادری بادرود یه چیز دیگه اس "

    اگر به متن خوب دقت کنید خواهید دید که این شعار به زبان گفتاری نوشته شده است. به عنوان مثال در صحبت های عامیانه به کلمه " خوب‌اند" را "خوبند" و کلمه "است" را به "اس" تلفظ می کنیم. اما در پوستر نمی توان از کلمات یا جملات گفتاری استفاده کرد چون زبان گوینده ، یک پوستر است نه یک انسان .
    جشنواره انار بادرود محدودیت سنی و جنسیتی را ندارد. پس باید شعاری تدوین شود که بتواند مثلاً یک کودک 9 ساله تا یک شخص 70 یا 80 ساله را تحت تاثیر قرار دهد. اما فراموش نشود که شعار باید بسیار ساده ، روان و قابل فهم باشد و بتواند در همان لحظه بر مخاطب و یا مشتری تاثیر بسزایی بگذارد.مثلاً شعار تبلیغاتی بانک صادرات که مشتری اش می تواند یک کودک 1 روزه باشد ، می نویسد : " بانک صادرات ایران در خدمت مردم " انقدر این شعار ساده است که در کوتاه ترین زمان ( فقط در چند ثانیه ) می تواند در ذهن مشتری اش جا باز کند.

    برگردیم به متن شعار جدید جشنواره. کلمه آخر یعنی " اس " که همان کلمه " است " است ، برای یک کودک دبستانی نامفهوم می باشد.یعنی کودک در هنگام خواندن امکان دارد آن را " آس " اِس "  اُس " و یا ... قرائت کند و معنی آن را نداند. همچنین کلمه ی " نادری " برای کودکان و اشخاصی که قدرت تحلیل کلمات را ندارند بازهم نامفهوم است. زیرا می توان حدس زد که منظورشان از این کلمه " آقای نادری ، خانم نادری و یا ... باشد. پس وجود چنین کلماتی تاثیر زیادی ندارد فقط فضای ذهن خواننده را اشغال می کند. و ماندگاری نخواهد داشت. از طرفی جمله ما طولانی است و برای حفظ کردن نیاز به تکرار دارد همچنین از کلماتی استفاده شده است که اکثر اوقات در زندگی روزمره بکار می بریم. در نتیجه متن شعار برای ما نمی تواند زیاد جالب باشد. اضافه کنم که اصولاً در تدوین شعار تبلیغاتی کلماتی از قبیل " اما ، شاید ، ولی ، تخفیف و ... " استفاده نمی کنند چون هیچ خاصیتی برای مخاطب ندارد و نمی تواند تاثیر گذار باشد که متاسفانه در شعار تبلیغاتی جدید ما از کلمه " ولی " استفاده شده است.

    سوال من اینجاست که منظور  از " همه انار ها خوبند " که در ابتدای جمله بکار رفته است یعنی چه ؟ این صفت " خوب بودن " به چه معناست. آیا ظاهر انارها خوب اند ؟ آیا آب انار همه انار ها خوب اند ؟ آیا کلاً همه ی انارهای ایران خوب اند؟ صفت خوب بودن در این شعار به واضح بیان نشده است و امکان دارد یکی از مخاطبان منظورش ظاهر انار باشد و مخاطب دیگر ، برداشت دیگر.
    در شعار تبلیغاتی عکاسی آقای جهانپور آمده است : " همه خوش عکس اند " آیا شما می توانید تصوری جز خوش عکس بودن را داشته باشید ؟ جمله " یه چیز دیگه " که در متن شعار آورده اند ، جمله ای مجهول است و برای مخاطب مشخص نیست که منظور از " یه چیز دیگه " چیست؟ در گفت و گوهای روزانه بارها شنیده اید که فروشنده می گوید : این برنج چیز دیگه است. به این معنا که برنج خوبی است یا اینکه این برنج بهتر از برنج قبلی است و باید این اصطلاحات عامیانه در پوستر حذف شود چرا که مخاطب دچار سردرگمی می شود. همان طور که عرض کردم سعی شود در تدوین شعار سادگی را مد نظر داشته باشند.

    این شعار قدرت جذب مشتری را ندارد چون در متن آمده است : " همه انار ها خوبند" و امکان دارد من مشتری در هنگام خرید با انار ساوه و بادرود مواجه شوم و برایم فرقی نمی کند که انار بادرود را بخرم یا انار ساوه. چون در ذهن من جمله ای تحت عنوان " همه انارها خوب اند " نقش بسته است.پس نتیجه می گیریم همه انارها خوب اند و برای من خریدار فرقی نمی کنند. در واقع ما در شعارمان تبلیغ انار شهر دیگری را کرده ایم.

     شعار تبلیغاتی بسیار مهم است طوری که می توانند فروش یک محصول را کاهش یا افزایش دهد. شما تصور کنید که در بادرود دو میوه فروشی وجود دارند که یکی از آنها شعار تبلیغاتی اش " انار بادرود ، خوشمزه " و دیگری " همه انار ها خوبند ولی انار نادری بادرود یه چیز دیگه اس " می باشد.ببینید جذب کدام میوه فروشی می شوید ؟ خودتان قضاوت کنید !! یادتان باشد که کدام شعار سریع تر در ذهن جا باز می کند و کمتر فراموش می شود.

    به نظر من بهترین شعار برای این جشنواره آن است که با احساسات مخاطبانمان بازی کنیم. یعنی باید بتوانیم مزه انار را به آنها بچشانیم.زیرا انار میوه ای خوردنی است و تنها لذت آن در هنگام خوردن است پس باید از طریق خوردن بر آنها تاثیر بگذاریم.در نتیجه باید شعاری تدوین شود که مخاطب هوس انار بادرود کند.نه هر انار دیگری.
    به عنوان مثال می توان از شعار " انار بادرود ، خوشمزه " استفاده کرد. چون در درون کلمه خوشمزه قدرتی نهفته است که می تواند مشتری را به خود جذب کند.

    به نظر من شعار : " همه انارها خوبند ولی انار نادری بادرود یه چیز دیگه اس " می تواند به جشنواره انار و تحفه ی بادرود که همان انار باشد ، آسیب جدی وارد کند. به یاد داشته باشید که این شعار می تواند روی مخاطبان هم تاثیر مثبت و هم منفی را بگذارد که متاسفانه تاثیر منفی اش بیش از مثبت است.

    آخرین ویرایش: سه شنبه 18 شهریور 1393 11:11 ب.ظ
    ارسال دیدگاه
  • هادی محمدی پنجشنبه 20 مهر 1391 09:24 ق.ظ کامنت ()
    پوستر پیشنهادی ششمین جشنواره انار نادری بادرود

    این پوستری که الان در حال مشاهده آن هستید در تاریخ 19/6/91 استارت طراحی اش زده شد و در تاریخ 26/06/91 به پایان رسید. و به عنوان پوستر پیشنهادی به ستاد جشنواره انار بادرود ارسال گردید. اما از سوی همین ستاد شعاری تحت عنوان " همه انارها خوبند ولی انار نادری بادرود یه چیز دیگه اس " در مهر ماه سالی جاری منتشر شد که در پوستر فعلی وجود ندارد. چون زمان طراحی این پوستر در شهریور 91 بود.ظاهراً زمان برگزای جشنواره هم از سوی ستاد به تعویق افتاد که در این پوستر به چشم نمی خورد اما قابل تغییر است.

    بزودی در مورد شعار جدید جشنواره انار نقد
    خواهیم کرد.همچنین تفسیری خواهیم داشت در رابطه با همین پوستر




    آخرین ویرایش: - -
    ارسال دیدگاه
  • هادی محمدی چهارشنبه 19 مهر 1391 12:25 ق.ظ کامنت ()


    دلیل عمده ای كه مشتری خرید نمی كند این است كه او به درستی متوجه نمی شود شما چه می فروشید و این كه چگونه می تواند از آن استفاده كند و سود ببرد. بسیاری از فروشنده ها به اشتباه تصور می كنند بعد از معرفی محصول، خریدار به همان اندازه با جزئیات آشناست كه خودشان هستند كه این اشتباه بزرگی است.با وجود محصولات فنی با قابلیت های بالا، شما می توانید با آموزش تمام راه های مختلف به مشتری، كه با آن ها می تواند از محصول یا خدمات شما نتایج به مراتب بزرگتر و بهره بیشتری ببرد، ارزش عظیمی بیافرینید.هر چه در فهمیدن نیازهای واقعی مشتری قابل تر باشید و هر چه به مشتری بهتر آموزش بدهید كه چگونه نهایت استفاده را از محصول شما ببرد، مشتری شما را بیشتر دوست خواهد داشت، بیشتر به شما اعتماد خواهد كرد و بیشتر خواهان انجام تجارت با شما خواهد بود.


      

    آخرین ویرایش: چهارشنبه 19 مهر 1391 01:20 ق.ظ
    ارسال دیدگاه
  • هادی محمدی دوشنبه 3 مهر 1391 09:56 ب.ظ کامنت ()

    نهایی سازی فروش، بخش پایانی و مهم فروش است، یعنی وقتی مشتری آماده خریدن شده، نباید بگذارید كار به جایی بكشد كه او بگوید بسیار خوب، حالا می روم و فكر می كنم و. . . باید طوری رفتار كنید كه مشتری در همان لحظه به تصمیم برسد. عملكرد شما در آن لحظه، بسیار مهم است. نهایی سازی فروش،تكنیك های بسیاری دارد كه برخی از آنها را در اینجا می خوانیم:


     تكنیك دعوت
    ساده ترین تكنیك برای نهایی سازی فروش، دعوت كردن مشتری به خرید است:» اگر از این خوشت آمده، چرا امتحانش نمی كنی؟« اغلب مشتریان برای خرید، روی لبه تصمیم گیری هستند. در همان حالی كه دارند برای خرید تصمیم می گیرند، تجربه های بدی را كه از خرید قبلی شان دارند، به یاد می آورند. آن وقت می گویند: نه، نیازی ندارم، نمی دانم. . . اما فروشنده خوب، هیچ فروشی را بدون اینكه از مشتری دعوت كند، ترك نمی كند.


    تكنیك جایگزینی
    در صورتی كه مشتری، بیشتر از یك گزینه برای انتخاب دارد و مردد است كه كدام را بردارد، باید از مشتری بپرسید كدامش را دوست داری؟ ما آدم ها همگی خوشمان می آید از اینكه چند گزینه خوب برای انتخاب داشته باشیم. اما اگر فقط یك گزینه برای انتخاب وجود دارد، باید گزینه های جدید ایجاد كنید:»گران است؟ ما تخفیف می دهیم، چقدر نقد دارید؟ قسط  می بندیم.

    تكنیك مراقبت
    مشتری باید این را احساس كند كه اگر هم دارد در انتخابش اشتباه می كند، شما مراقب اوضاع هستید و او را تنها نمی گذارید. این حس، حس بسیار خوشایند و خوبی برای مشتری است. اینكه در نوع فروشتان چطور می توانید از این تكنیك استفاده كنید، به خودتان بستگی دارد. مشتریان، حتی در آخرین لحظات خرید هم تردید دارند. همین است كه اگر شما به آنها اطمینان بدهید كه هیچ دلیلی برای نگرانی وجود ندارد و شما مراقب همه چیز هستید، خیالشان راحت می شود و یك قدم بزرگ به سمت خرید نزدیك می شوند.
    تكنیك ثانویه
    اگر مشتری شما خریدار ماشین است، روی یك بحث ثانویه در خرید ماشین تمركز كنید، نه روی بحث اصلی خرید. مثلاً بگویید رنگش چطور است، این رنگ را دوست دارید؟ رنگ، یك عامل ثانویه است. اصل قضیه، خود ماشین است، اما شما با این سوال، فروش را به سمت نهایی شدن می برید.

    تكنیك زاویه تند
    در این تكنیك، شما باید براساس مخالفت ها پیش بروید. مثلاً مشتری می گوید: این هزینه اش خیلی بالا است، شما در پاسخ می گویید: اگر قسطی كنیم، می توانید همین را بردارید؟
     می گوید: آخر من این را فردا احتیاج دارم، شما می گویید: خوب، اگر بتوانم تا غروب برایتان آماده اش كنم، چطور؟ یعنی تا مشتری مخالفت كرد، شما از همان زاویه، راه را می بندید.
    تكنیك اجازه
    ما آدم ها دوست داریم كه از ما اجازه گرفته شود. پس مشتری را مجبور نكنید. بلكه باید به نحوی با او صحبت كنید كه در شرایط انتخاب قرار بگیرد. مثلاً بگویید: اجازه می دهید این كار انجام بشود؟ او هم تصمیم گیری می كند تا به نتیجه آری یا خیر برسد.

    آخرین ویرایش: سه شنبه 4 مهر 1391 02:34 ب.ظ
    ارسال دیدگاه